Hassan Al-Banna (:

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera.
Alhamdulillah segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T, tuhan Maha Agung yang tidak pernah sesaat terlalai memerhatikan kita. Selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W, kaum keluarganya, para sahabat, para tabiein dan para pejuang Islam sepanjang zaman yang telah berjuang sehingga kita tersentuh dengan nikmat Iman dan Islam.

Jom kita tengok apa pandangan mereka terhadap Hassan Al-Banna (^__^)

USTAZ UMAR TILMISANI.

" sesungguhnya peranan Hassan Al-Banna umpama tiupan angin lembut dan basah kala dinihari, mengibas debu-debu semalam yang telah lama melekat pada daun-daun pokok bunga yang yang sedang dilamun mimpi yang enak pada kesepian akhir malam sehinggalah terbitnya matahari pada waktu pagi. Pengajaran Hassan Al-Banna menyedarkan orang-orang yang sedang tidur dan lalai. Beliau mendapat sambutan mesra ibarat keindahan bunga mawar, bunga jasmin, rerumput Aas dan Nasrin yang sedang mekar dan semerbak mewangi, mendatangkan keseronokkan kepada orang-orang yang bertasbih dan memuji keindahan ciptaan Allah dan yang sedang asyik merenungi kegemilangan ciptaan Allah Yang Maha Mengetahui "

ROBERT JACKSON

" beliau adalah ahli siasah yang pintar, pemimpin yang gagah, ulama yang kuat hujahnya, ahli falsafah yang di pandang, pemidato yang matang, dan penulis yang bermisi. Semua aspek ini muncul sebagai sifat semula jadi beliau"

TANTAWI JAUHARI

" pada pandangan ku, Hassan Al-Banna lebih hebat daripada Jamaluddin al-Afghani dan Muhammad Abduh. Beliau adalah contoh gabungan ketakwaan dan kepintaran siasah yang menakjubkan. Beliau berhati Saidina Ali dan berakal Muawiyah. Aku melihat pada beliau sifat-sifat pemimpin yang telah kehilangan dari dunia ISLAM "

DR. ISHAQ AL-HUSAINI

" Hassan Al-Banna ibarat ensiklopedia yang luas lagi lengkap. Beliau berbicara mengenai semua tajuk biarpun apa jenisnya tanpa persediaan. Beliau menggunakan gaya bahasa yang mudah dan ungkapan-ungkapan yang sesuai"

MARI CONTOHI HASSAN-AL BANNA (^_^)

GENERASI MUDA PEMANGKIN REVOLUSI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan